Få barna til å spise mer frukt og grønnsaker

0
2751
Kurv med frukt og grønnsaker

Tips til hvordan du får barn til å spise mer frukt og grønnsaker.

Det kan for mange være en utfordring å få barna til å spise frukt og grønnsaker. Og da især grønnsaker. Mange smaker ikke på nye ting fordi at de rett og slett ikke er vant med det, eller har blitt utfordret, eller oppfordret til det. Her følger noen tips til hvordan du kan få barna i gang med å spise mer frukt og grønt. Og selvfølgelig også andre sunne matvarer.

 

  • Kutt opp frukt og grønnsaker som du har stående i en skål lett tilgjengelig der hvor barna oppholder seg. Barn har lettere for å knaske i seg oppkuttet frukt og grønsaker i forhold til hel. For eksempel når de setter seg ned for å ha litt tid foran TVen kan det være lurt å alltid ha stående fremme en skål som de kan forsyne seg av.
  • Lur inn litt grønnsaker i spagettisausen. Hvis du bytter ut ca halvparten av kjøttdeigen med oppkuttede gulrøtter, selleri, løk og squash vil barna sannsynligvis ikke merke særlig forskjell. Da slår du også to fluer i en smekk, siden du reduserer bruken av kjøttdeig som er usunn og erstatter den med sunne alternativ.
  • Oppskårne grønnsaker som forrett. Blir barna sultne og maser om mat akkurat i det du starter på middagen? Hvorfor ikke ha klar noen oppskårne grønsaker eller frukt som de
    Smoothie er sunt og godt
    Smoothie er sunt og godt

    kan knaske på før middag? Det fungerer som en god og sunn forrett uten at de spiser seg mette.

  • La barna være med på kjøkkenet og lage mat. Ikke bare lage, men la dem også få smake på råvarene som blir brukt. La det bli en liten utfordring å smake på nye typer matvarer som de ikke har prøvd før. Da venner de seg til ny mat og lærer seg å smake på ting de ikke før har prøvd.
  • Lag smoothie. Garantert vil barna like en eller flere typer smoothie som du blander sammen. Prøv deg frem og bland sammen forskjellige typer frukt, og kanskje klarer du også å lure inn noen grønnsaker.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

ten − 1 =