Forkjølelse – tips til forebygging og behandling

0
2019
Tips til bekjempelse av forkjølelse

Forkjølelse rammer de fleste av oss flere ganger i året.

Forkjølelse er en den sykdommen som rammer oss oftest og spesielt hyppig blir barn angrepet. Den rammer voksne 1-2 ganger i året mens barn under 7 år rammes hele 7-9 ganger. Og blant barna er det gruppen mellom et halvt og 3 år som har den hyppigste forekomsten av forkjølelse. Det er en virusinfeksjon av de øvre luftveiene som fører til at man får forkjølelse. De øvre luftveiene består av nese, svelg og luftrør.

 

Det finnes flere hundre virus som fører til forkjølelse. Det er dette mangfoldet som fører til at man angrepet så ofte, og gjennom hele livet. Blir man immun mot ett så vil der finnes et nytt som angriper neste gang. Forkjølelse smitter oftest ved overføring fra hånd til hånd og ved dråpesmitte som er forårsaket av hosting og nysing. Smitten kommer så ved berøring i kontakt med nesebor eller øyne. Det går vanligvis 2-4 dager fra man blir smittet av et virus til man utvikler forkjølelse.

Her følger noen gode tips til forebygging og behandling:

  • C-vitamin og solhatt. C-vitamin har i studier vist seg til en viss grad å ha forebyggende effekt hvis de inntas før man får symptomer. Men dette gjelder først og fremst idrettsfolk. Solhatt forebygger ikke forkjølelse slik som mange tror, men det kan ha en lindrende effekt.
  • Renslighet. For å forebygge er det viktig å vaske hendene ofte og helst bruke papirhåndkler som kastes etter bruk. Ha gjerne en liten flaske Antibac i nærheten når andre i din omgangskrets er forkjølet.
  • Hold føttene varme. Det har vist seg at folk som fryser på beina har en større hyppighet av forkjølelse enn andre. Det er derfor viktig å passe på at man ikke går rundt og er kald på beina.
  • Skylling av hals, munn og nese. Gurgling av vann 1 minutt 3 ganger daglig har en positiv effekt for å forebygge. Det hjelper også å skylle nesen med saltvannspray. Dette er med på å forebygge at virusene fester seg i luftveiene.
  • Hvitløk. Inntak av 1200-2400 mikrogram hvitløk i døgnet kan være med på både å forebygge, mildne symptomene og redusere tiden man er syk.
  • Honning. Honning oppløst i varmt vann eller te kan være med på å dempe den verste hosten om natten slik at du får en jevnere og bedre søvn.
  • Unngå å smitte andre. Vær oppmerksom på hvor fort smitte spres over til andre. Det er derfor viktig å for eksempel hoste å nyse i armhulen slik at man ikke sprer viruset ut i luften blant andre. Ved forkjølelse er det også viktig å unngå direkte kroppskontakt med andre, så vær litt forsiktig med å håndhilse på folk når du er syk.

Vi har også skrevet 2 andre artikler om forkjølelse og sår hals på Nyttige Tips. Disse kan du lese ved å følge linkene under.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

eleven + 17 =