Tips til deg som vil bli vegetarianer

0
3518
Tips til deg som vil bli vegetarianer

Tips og informasjon til deg som vil starte som, eller er ny som vegetarianer

Har du tenkt på å gå over til vegetarisk kosthold, eller er helt ny som vegetarianer? Da er det ikke usannsynlig at du støter på noen spørsmål og utfordringer. Det kan også godt tenkes at du møter en del fordommer mot denne livsstilen. Mange tror at en vegetarianer ikke får i seg nok næringsstoffer, og da især protein.

 

Det hele kan også virke litt forvirrende for en som skal legge om kostholdet sitt totalt for å bli vegetarianer. Det kan nok fremstå mindre krevende for en bare som går på en vegetarisk diett for en periode. Men det vil kreve en del mer av deg som vil gå fullt inn for dette og leve helt og holdent som vegetarianer.

Bestem deg for hvilken type vegetarianer du vil være, for det finnes faktisk flere varianter:

  • Veganer. En veganer spiser ingen matvarer som er av animalsk opprinnelse. Dette inkluderer egg, meieriprodukter og honning. En vegetarianer som lever etter denne filosofien vil i utgangspunktet også unngå å bruke produkter som stammer fra dyr. Eksempler på dette kan være klær laget av ull eller skinn.
  • Lakto-vegetarianer. I denne varianten inngår også melk og melkeprodukter i kostholdet.
  • Lakto-ovo-vegetarianer. I tillegg til melk og melkeprodukter spiser disse i tillegg egg.
  • Semi-vegetarianere, pescetarianere eller pesco-vegetarianere som de også kalles spiser ikke rødt kjøtt. Men de spiser fisk, kylling, egg, og meieriprodukter.

Alt etter hvilken variant man velger må man altså være nøye med hvordan man legger opp kostholdet. Siden de fleste vegetarianere ikke spiser kjøtt, fisk er det viktig å være streng med hvordan man legger opp kostholdet sitt for å få i seg nok næringsstoffer.Det er en del næringsstoffer som du spesielt bør være nøye med å få i deg.

 

Her er en liste over disse samt hvilke matvarer en som vegetarianer kan velge for å få i seg disse:

  • Viktige næringsstoffer for vegetarianere
    Viktige næringsstoffer for en vegetarianer

    Protein finner man i bønner, linser, erter, nøtter, frø og helkornprodukter som pasta og brød. Og eventuelt i meieriprodukter og egg.

  • Jern og C vitamin. Vegetarianere får i utgangspunktet i seg nok jern, men opptaket av jern fra plantemat er lavere enn annet jern. Derfor er det viktig å få i seg jernholdige matvarer sammen med vitamin C som er med og øker opptaket. Jern finnes i bønner, cashewnøtter, frø, spinat, tørket frukt og grovbrød. C vitamin finnes i guava, paprika, brokkoli, kiwi, blomkål samt appelsiner og appelsinjuice.
  • Sink. Gode kilder til sink er nøtter, frø, belgvekster, helkornprodukter og hvetekim.
  • Kalsium. Spiser du ikke meieriprodukter finner du kalsium i bladgrønnsaker, de fleste typer kål, erter, kikerter, bønner, linser, sesamfrø, mandler, rotfrukter, tørket frukt, nyper og solbær.
  • Vitamin B12 og B2 (Riboflavin). Veganere er nødt til å ta tilskudd av vitamin B12 da dette kun finnes i animalske produkter. Lakto, ovo og semi vegetarianere slipper da vitaminet finnes i melk og melkeprodukter. Riboflavin finnes hovedsakelig i meieriprodukter og kjøtt så et tilskudd av dette er også nødvendig.
  • D vitamin. Vitamin D er viktig for kroppens opptak av kalsium. Om sommeren er ikke dette noe problem da det dannes gjennom hudens eksponering for sollys. Om vinteren må Veganere ta tilskudd siden hovedkilden er meieriprodukter med tilsetning.
  • Omega 3. Disse fettsyrene finnes ikke i kostholdet til veganere. Men det kan dannes i kroppen ved hjelp av alfa-linolensyre. Denne finnes i linolje, linfrø, soyaolje, rapsolje og valnøtter.
  • Selen. Dette stoffet finnes i fulkornprodukter, nøtter, melk og egg.
  • Jod. Finnes i taremel, tangmel, melk og ost. Man kan eventuelt velge å bruke salt tilsatt jod.

 

Og til sist noen helt enkle og nyttige kostråd for en vegetarianer:

  • Spis grønt
  • Spis grovt
  • Spis sakte
  • Spis fargerikt
  • Spis variert
  • Spis bønner, nøtter og frø hver dag.
  • Begrens saltbruk og søtsaker

 

Les mer på Norsk Vegetar Forening.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

twelve − five =